DOKUMENTY SZKOLNE
DOKUMENTY SZKOLNE
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY SZKOŁY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ZYGMUNTA BUKOWSKIEGO W CZERNIEWIE
Koncepcja pracy szkoły opracowana została w oparciu o:
1. Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. nr 256, z poz. 2572 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4 poz.17).
3. Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (Dz. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn zm.).
4. Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989r.
5. Statut Szkoły Podstawowej w Czerniewie.
6. Ceremoniał Szkoły Podstawowej w Czerniewie
7. Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej w Czerniewie.
8. Program Profilaktyki Szkoły Podstawowej w Czerniewie.
9. Projekt „Z małej szkoły w wielki świat”.
Nasza szkoła:
Jesteśmy szkołą przyjazną, zapewniającą harmonijny i wszechstronny rozwój osobowości i uzdolnień ucznia. Oferujemy naszym uczniom atrakcyjne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, dzięki, którym mogą oni zdobywać wiedzę oraz umiejętności umożliwiające im potencjalny sukces w dalszej edukacji. Wspieramy uczniów w procesie nabywania wiedzy, umiejętności, postaw i nawyków, które zapewnią im na drodze tolerancji i poszanowania godności każdego człowieka przygotowanie do twórczego i aktywnego życia w otaczającym świecie. Uczymy i wychowujemy tak, aby uczniowie kierowali się takimi wartościami jak: uczciwość, wytrwałość, odpowiedzialność, wiarygodność, kultura osobista, szacunek dla innych ludzi, poczucie własnej wartości, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, praca zespołowa, gotowość do podejmowania inicjatyw.
Nasze priorytety:
1. Dobrze uczymy każdego ucznia – potrafimy wyjaśnić i zaciekawić, dbamy o to, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali swoje aspiracje i zainteresowania.
2. Oceniamy sprawiedliwie – uczniowie wiedzą, czego mają się uczyć, znają i rozumieją zasady oceniania.
3. Uczymy myśleć i rozumieć świat – uczymy twórczego i krytycznego myślenia, by wiedza i umiejętności w szkole zdobyte pomagały zrozumieć to, co dzieje się w rodzinnej miejscowości, w Polsce, na świecie oraz rozwiązywać realne problemy.
4. Rozwijamy społecznie, uczymy wrażliwości – uczniowie uczą się współdziałania w zespole, angażują się w pracę na rzecz innych ludzi oraz działają dla dobra swojej Małej i Dużej ojczyzny.
5. Pomagamy uwierzyć w siebie, tworzymy dobry klimat – w szkole panuje życzliwa, pełna wzajemnego szacunku atmosfera, uczniowie mają szansę uwierzyć we własne siły.
6. Uczymy współdziałania i współpracy w grupie metodą projektu.
7. Przygotowujemy do przyszłości – uczymy języków obcych, posługiwania się komputerem, korzystania z Internetu, przygotowujemy uczniów do życia w zjednoczonej Europie i wprowadzamy w świat kultury.
Absolwent naszej szkoły:
Oddziaływania dydaktyczno–wychowawcze i opiekuńcze mają na celu wyposażenie absolwenta w kluczowe umiejętności umożliwiające poznanie świata. Absolwent bogaty w uniwersalne wartości dokonuje właściwych wyborów etyczno–moralnych, szanuje poglądy innych, będąc w zgodzie z samym sobą.
Jest świadomym i prawym obywatelem, chętnie pracuje na rzecz grupy, środowiska – Małej Ojczyzny.
Najważniejsze kierunki pracy w poszczególnych obszarach:
Edukacja:
1. Wprowadzenie reformy programowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na:
- kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie,
- efektywność kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych,
- wychowanie uczniów do właściwego korzystania z mediów,
- edukację zdrowotną – rozwijanie u uczniów dbałości o własne zdrowie i tworzenie środowiska sprzyjającemu zdrowiu.
2. Utrzymanie i podnoszenie dobrego poziomu kształcenia poprzez:
- stosowanie nowoczesnych metod nauczania, motywujących uczniów do pracy (między innymi: metoda projektu, dyskusji),
- kształcenie umiejętności kluczowych,
- organizacja zajęć pozalekcyjnych ukierunkowanych na rozwój zainteresowań ucznia,
- podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji i zdobywania przez nich kolejnych stopni awansu zawodowego,
- prowadzenie diagnozy i monitoringu osiągnięć edukacyjnych uczniów.
3. Wspieranie uczniów zdolnych poprzez:
- organizowanie kół zainteresowań zgodnie z ich potrzebami,
- umożliwianie dostępu do szerokiej gamy oferty konkursowej,
- przygotowanie przez nauczyciela uczniów do konkursów.
4. Wspieranie uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych:
- wczesne rozpoznawanie trudności dzieci,
- przestrzeganie zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- indywidualizacja procesu nauczania, by uczeń na miarę swoich możliwości osiągnął sukces.
Wychowanie i opieka:
1. Kształtowanie postaw obywatelskich z poszanowaniem tradycji i kultury własnego narodu.
2. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły:
- planowanie pracy wychowawczej na podstawie diagnozy potrzeb ucznia,
- w równym stopniu egzekwowanie obowiązków i praw ucznia,
- realizacja Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki
- ścisła współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
3. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci zagrożonych niedostosowaniem:
- objęcie opieką uczniów z rodzin dysfunkcyjnych, dotkniętych ubóstwem, wielodzietnych, niepełnych,
- funkcjonowanie świetlicy socjoterapeutycznej,
- przeciwdziałanie wykluczeniu rówieśniczemu od najmłodszych lat.
4. Rozwijanie aktywności fizycznej:
- atrakcyjne prowadzenie lekcji wychowania fizycznego,
- rozszerzenie oferty zajęć sportowych (nauka pływania, golf w szkole),
- promowanie wyróżniających się sportowców.
5. Kształtowanie postaw prozdrowotnych:
- udział uczniów w akcjach kształtujących zdrowe nawyki: „Mleko w szkole”, „Owoce w szkole”, „5 porcji warzyw i owoców”,
- udział w badaniach przesiewowych, np. badania słuchu.
6. Kształtowanie zachowań bezpiecznych:
- udział uczniów w próbnych alarmach przeciwpożarowych – wdrażanie do postępowania zgodnie z procedurami,
- zapewnienie bezpiecznych warunków do przebywania uczniów w szkole,
- zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniom poprzez tworzenie środowiska wychowawczego, przeciwdziałającego wszelkim formom przemocy,
- wdrażanie uczniów do udzielania pomocy przedlekarskiej (realizacja programu „Uczymy ratować”).
Zarządzanie:
1. Realizacja zadań statutowych szkoły przez wszystkich pracowników placówki.
2. Promowanie pracy zespołowej nauczycieli.
3. Podkreślanie roli nauczyciela jako specjalisty w danym przedmiocie.
4. Wypracowywanie przez zespoły nauczycielskie dokumentów szkolnych.
5. Wdrażanie do realizacji zaplanowanych działań (od fazy planowania do ewaluacji).
6. Troska o właściwy obieg informacji.
Realizowanie powyższych kierunków pracy wymaga dokładnego planowania, rytmicznych działań, bieżącego monitoringu i ewaluacji.
Ponadto w funkcjonowaniu szkoły dużą rolę przywiązujemy do:
1. Zasobów szkoły:
- stała troska o aranżację wyglądu szkoły, tak aby przestrzeń dydaktyczna inspirowała uczniów, pobudzała myślenie, wyciszała emocje, utrwalała przeżycia dziecka,
- dbałość o tereny wokół szkoły, projektowanie i urządzanie ich.
2. Współpracy z rodzicami:
- tworzenie rodzicom możliwości podejmowania działań i inicjatyw,
- budowanie zasad dobrej komunikacji pomiędzy rodzicami a nauczycielami,
- prowadzenie pedagogizacji rodziców,
- udzielanie rzetelnych informacji o postępach ucznia i porad w sprawie edukacji dzieci,
- udzielanie wszechstronnej pomocy rodzicom (konsultacje, informacje, redagowanie pism).
3. Współpracy z lokalnym środowiskiem:
- organizacja zebrań sołeckich w szkole,
- współpraca z Parafią WNMP w Trąbkach Wielkich,
- organizacja imprez i różnego rodzaju przedsięwzięć dla środowiska,
- podejmowanie współpracy z fundacjami i stowarzyszeniami lokalnymi.
Aby poprawnie wyświetlić poniższe dokumenty niezbędny jest program do otwierania plików z rozszerzeniem pdf.