„ AKTYWNI WCZESNOSZKOLNI”
„ AKTYWNI WCZESNOSZKOLNI”
Innowacja pedagogiczna realizowana w Szkole Podstawowej im. Zygmunta Bukowskiego w Czerniewie
Tytuł innowacji: „Aktywni wczesnoszkolni.”
Innowacja promująca aktywność fizyczną oraz zdrowe odżywianie.
Autorzy innowacji: Milena Kopycka
Zakres innowacji: Innowacja przeznaczona jest dla klasy I Szkoły Podstawowej w Czerniewie.
Czas trwania innowacji: od marca 2025 do czerwca 2025 roku.
Idea wiodąca innowacji
Aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie to fundament prawidłowego rozwoju dziecka. Podejmowane działania powinny w dłuższej perspektywie wzbogacić ich wiedzę z dziedziny zdrowia, wykształcić u nich postawę
„prozdrowotną”, umożliwić nabycie określonych umiejętności oraz przyswojenie
prawidłowych przyzwyczajeń oraz nawyków żywieniowych i zdrowotnych. Nawyki nabyte we wczesnych latach dziecięcych a następnie utrwalane decydują o późniejszym stylu życia. Zasoby, w które zostanie wyposażony młody organizm, są podstawą dobrego funkcjonowania przez wiele lat. Dlatego należy jak najszybciej u dzieci rozpocząć, wdrażanie podstaw zdrowego stylu życia.
Bardzo ważne jest by dzieci były świadome tego, jak ważne jest prawidłowe odżywianie oraz aktywność fizyczna. Powinniśmy zapewnić młodym członkom naszego społeczeństwa możliwość przyswojenia wiedzy na temat aktywności fizycznej oraz ilości witamin i składników odżywczych, jakie dostarczamy naszemu organizmowi poprzez zbilansowaną dietę. W pędzie dnia codziennego dorośli i dzieci zapominają, jak ważna jest troska o własne zdrowie.
Dzieci, które prawidłowo odżywiają się i są aktywne fizycznie mają więcej energii i chęci do pracy oraz są mniej podatne na choroby.
W innowacji chcę pokazać dzieciom, że sport może być przyjemny a zdrowa dieta może być smaczna.
Cel główny
- kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania, aktywnego spędzania czasu wolnego
Cele szczegółowe
Dziecko:
-chętnie uczestniczy w zabawach i zajęciach w grupie,
-aktywnie odpoczywa i zachęca do tego innych,
- chętnie uczestniczy w zajęciach sportowych na hali gimnastycznej oraz na świeżym powietrzu,
- rozumie rolę ruchu w życiu każdego człowieka
- zna sposoby wykorzystania czasu wolnego, w sposób aktywny nie związany z cyfryzacją
- zna zasady prawidłowego odżywiania
- wie, jak przygotować smaczne i zdrowe posiłki
- wie, dlaczego nie należy jeść dużo słodyczy
-rozumie pojęcie zdrowej żywności
- segreguje żywność na zdrową i niezdrową
- przestrzega reguł obowiązujących w grupie
-stosuje się do poleceń wychowawcy
-stara się poprawnie komunikować i współdziałać.
Metody pracy
-podająca (pokaz, opis, opowiadanie)
- problemowa (burza mózgów, gry dydaktyczne)
- praktyczna (ćwiczebne, aktywizujące )
Formy pracy
- zespołowa
- indywidualna
- grupowa
Rodzaj innowacji
-programowo-metodyczna
Warunki realizacji innowacji
-prezentacja multimedialna na temat zdrowego odżywiania oraz korzyści płynących z aktywności fizycznej
-prace plastyczne; przygotowanie plakatów dotyczących zdrowego odżywiania
- wspólne układanie jadłospisów;
- wykonanie albumu „ Moje ulubione owoce”;
- przygotowanie piramidy żywienia;
-udział wychowanków w zajęciach kulinarnych zdrowe żywienie;
-zajęcia w terenie- spacery i wycieczki po okolicy
- konkursy i zawody sportowe;
-prowadzenie zajęć sportowych przez wychowawcę i nauczyciela współorganizującego kształcenie
Harmonogram innowacji
Zaproponowana innowacja realizowana będzie w poszczególnych miesiącach i obejmować będzie 4 bloki tematyczne:
Marzec :
Przedstawienie prezentacji multimedialnej dotyczącej pozytywnych efektów prawidłowego odżywiania oraz skutków nieprawidłowej diety. Pogadanka tematyczna. Zalety spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Kwiecień:
Przedstawienie piramidy żywieniowej. Omówienie składników prawidłowej diety. Następnie wychowankowie zostają podzieleni na grupy, każda dostaje różne ilustracje produktów. Ich zadaniem jest wybrać, w którym miejscu piramidy powinny się one znaleźć i dlaczego.
Przygotowanie zdrowych kanapek. Konkursy i zawody sportowe na sali gimnastycznej.
Maj:
„ W zdrowym ciele, zdrowy duch”. Przygotowanie zdrowego deseru. Zajęcia sportowe przy muzyce na hali sportowej ( Zumba kids ). Nauka układu tanecznego.
Czerwiec:
Przygotowanie sałatki warzywnej. Omówienie zalet jedzenia 5 porcji warzyw dziennie.