SŁUCH
LOGOPEDA RADZI
W dzisiejszym mini-felietoniku chciałabym kontynuować rozważania na temat słuchu, gdyż podstawę prawidłowego rozwoju mowy stanowi sprawnie działający słuch. Za pomocą słuchu dziecko uczy się mowy od otoczenia, kontroluje własną wymowę. Jeśli dziecko nie słyszy lub słyszy słabo, mowa nie rozwija się lub rozwija się wadliwie. Jeśli słuch jest upośledzony, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów, rozwijają się wtedy wady wymowy np. w postaci seplenienia.
W procesie rozwoju mowy w grę wchodzi nie tylko ostrość słuchu, ale też zdolność różnicowania dźwięków, ich analizy i syntezy w korze mózgowej, czyli tzw. Słuch fonematyczny, o którym pisałam w zeszłym tygodniu.
W związku z dużą rolą jaką odgrywa słuch fonemowy w procesie nauki czytania i pisania, pozwolę sobie zaproponować kilka kolejnych zabaw, będących ćwiczeniami słuchowymi:
1 – wymawianie wyrazów na zadaną samogłoskę (a, e, i, u, o). przy wymowie należy przedłużać samogłoskę np. aaa… (album, Ala, arbuz, itd.),
2 – wymawianie wyrazów na zadaną spółgłoskę (rozpoczynamy od spółgłosek które można przedłużać tj. s, z, sz, rz. By uatrakcyjnić ćwiczenie można polecić wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się na daną spółgłoskę. Ćwiczenie takie można wykonywać np. na spacerze,
3 – zabawa w rymy. Proponujemy wyraz a dziecko szuka do niego rymu (np. kotek – plotek, bułka – półka). Następnie zamieniamy się rolami.
Życzę cierpliwości.
Pozdrawiam.
Logopeda – Ewa Wojewódka.